Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Koncepcja pracy

Co chcemy osiągnąć?
  1. zapewnić opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa;
  2. tworzyć warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej;
  3. wraz z edukacją przedszkolną być łącznikiem pomiędzy wychowaniem rodzinnym a nauczaniem szkolnym;
  4. odgrywać znaczącą rolę w kształtowaniu właściwych postaw i nowoczesnego podejścia do edukacji oraz sposobu wspierania dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin.

Praktyka potwierdziła, iż warunkiem osiągnięcia zdrowia psychicznego i urzeczywistnienia możliwości rozwoju każdego dziecka, a więc także niepełnosprawnego, jest pełne uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej, czyli wchodzenie w relacje i interakcje z rówieśnikami, aby integrować dzieci zdrowe i niepełnosprawne odpowiednio przygotowując jednych i drugich do życia w społeczeństwie.
Obecność dzieci niepełnosprawnych w naszych przedszkolach ma istotny wpływ na zmianę postaw społecznych do osób niepełnosprawnych.

Gdzie jesteśmy?

Przedszkole posiada 5 oddziałów przedszkolnych, w tym oddział dla dzieci objętych kształceniem specjalnym na podstawie orzeczeń do kształcenia specjalnego, oraz dzieci ze specyficznymi trudnościami. Przedszkole posiada salę rehabilitacyjną, gabinet terapii logopedycznej i psychologicznej, gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej. Przedszkole zatrudnia specjalistów do pracy z dziećmi z upośledzeniem umiarkowanym oraz z dziećmi ze specyficznymi trudnościami (rehabilitanta, psychologa, logopedę). Nauczyciele uczestniczą w różnych formach doskonalenia zawodowego, ustawicznie podnosząc swoje umiejętności i wiadomości.
Nauczyciele w sposób systematyczny i konsekwentny współpracują z rodzicami pozyskując Ich do wspólnych działań wychowawczo- edukacyjnych wobec dzieci.
Na bieżąco pozyskiwane są środki finansowe na zakup pomocy dydaktycznych i zabawek.

Co trzeba zrobić?

Funkcjonowanie przedszkola z oddziałem specjalnym wymaga podejmowania wielu różnokierunkowych działań skierowanych na dziecko i jego rodzica, kadrę pedagogiczną oraz administracyjno-obsługową oraz środowisko lokalne. W związku z powyższym wyznaczone cele pragniemy osiągnąć poprzez:

  • podnoszenie jakości pracy dydaktyczno – wychowawczej i opiekuńczej przedszkola
  • współpracę z rodzicami i środowiskiem
  • promocję przedszkola
  • zarządzanie placówką (zasoby materialne i ludzkie), których istotą będzie wszechstronny rozwój dziecka.
Promocja przedszkola

W dobie wzrastającej konkurencji przedszkoli prywatnych i publicznych bardzo ważnym czynnikiem warunkującym funkcjonowanie przedszkola jest jego promocja w środowisku bliższym i dalszym. Na budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola, składa się przede wszystkim:

  • dobra opinia w środowisku;
  • wyróżniający styl pracy;
  • naturalne cechy placówki (np. tradycje);
  • postawa pracowników pedagogicznych i administracyjno-obsługowych;
  • estetyka otoczenia (ogród przedszkolny) i wygląd zewnętrzny budynku;
  • estetyka i czystość wewnątrz placówki;
  • sposób upowszechniania informacji o placówce;
  • jakość i różnorodność oferowanych usług edukacyjnych.

Elementy, które składają się na budowanie wizerunku przedszkola są jednocześnie kierunkiem przedsięwzięć i działań, jakie sobie wyznaczamy. Aby stworzyć pozytywny wizerunek przedszkola i promować je w środowisku wykorzystamy różne formy promocji. Mianowicie:

  •  lokalną prasę, radio, telewizję;
  • Internet a w nim strona internetowa przedszkola na bieżąco aktualizowana;
  • materiały drukowane – folder przedszkola a w nim najważniejsze informacje o przedszkolu, gazetka przedszkolna adresowana szczególnie do dzieci i rodziców;
  • zajęcia otwarte dla rodziców;
  • uroczystości przedszkolne i środowiskowe;
  • udział dzieci w konkursach i akcjach na szczeblu miejskim i ogólnopolskim;
  • zapraszanie specjalistów z różnych dziedzin;
  • organizowanie „Dni otwartych Przedszkola”;
  • organizowanie konkursów i akcji o charakterze sportowo-ekologicznym na szczeblu miejskim, które wpisałyby się na stałe w harmonogram pracy przedszkola.
Podnoszenie jakości pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej przedszkola

„Szczęśliwe jest dziecko, które odnajduje na każdym etapie drogi wychowawcę zdolnego do udzielenia mu pomocy w stopniowym zdobywaniu sił i zapału...” M. Debesse

Przedszkole jako placówka oświatowa jeżeli ma spełniać swoje zadania musi wyróżniać się wysoką jakością działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Usługa edukacyjna realizowana w przedszkolu polega na szeroko rozumianym kształceniu i stymulowaniu rozwoju każdego dziecka adekwatnie do jego możliwości. Wynika stąd, że poziom usługi edukacyjnej zależy od tego, w jakim stopniu przyczynia się ona do rozwoju dziecka. Im lepsze są w placówce warunki do tego, aby dziecko mogło się rozwijać – tym wyższy jest poziom oferowanej prze nią usługi edukacyjnej.

Przedszkole uwzględnia potrzeby dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Pełni funkcję rewalidacyjną. Ma za zadanie wyrównywać braki środowiskowe, rozwojowe a co za tym idzie wspomagać i ukierunkowywać rozwój dziecka niepełnosprawnego poprzez wykorzystanie jego możliwości umysłowych i rozwojowych.

Pragniemy zaoferować dzieciom i ich rodzicom wysoki poziom usług edukacyjnych w przedszkolu poprzez:

  • realizację innowacyjnych metod pracy w zakresie edukacji i wychowania;
  • realizację programów autorskich;
  • upowszechnianie i dostęp do technologii komputerowej;
  • rozwój zainteresowań i uzdolnień dziecięcych (plastycznych, muzycznych, tanecznych, teatralnych i innych);
  • poszerzanie oferty zajęć dodatkowych poza podstawę programową, aczkolwiek dostosowaną do możliwości i zainteresowań dzieci;
  • udział w konkursach przeznaczonych dla dzieci przedszkolnych;
  • realizację i modyfikację programu wychowawczego;
  • intensyfikację działań wychowawczych, opiekuńczych skierowanych na dzieci i rodziców;
  • upowszechnianie idei integracji;
  • organizowanie w placówce wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, a w tym:
  1. wszechstronne wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka
  2. sprawowanie opieki nad dziećmi i prowadzenie rewalidacji odpowiedniej dla ich potrzeb i możliwości psychofizycznych,
  3. współdziałanie z rodziną poprzez udzielanie jej wszechstronnej pomocy psychologiczno - pedagogicznej w wychowaniu niepełnosprawnych dzieci i przygotowaniu ich do nauki szkolnej;
  4. ustawicznie doskonalącą się kadrę pedagogiczną;
  5. wzbogacanie i wykorzystywanie pomocy dydaktycznych, sprzętu rehabilitacyjnego do efektywnej pracy z dzieckiem;
  6. zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków w przedszkolu.

Do wypełnienia zadań, jakie spoczywają na przedszkolu niezbędna jest wykwalifikowana kadra pedagogów i specjalistów, którzy przy ścisłej współpracy osiągną
zamierzone cele. Dlatego też myśląc o wypełnieniu misji przedszkola dyrektor będzie:

  • inspirować nauczycieli do innowacji pedagogicznych;
  • rozpoznawać potrzeby i wspierać nauczycieli podnoszących swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe;
  • motywować nauczycieli do uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego;
  • planować, organizować doskonalenie i szkolenia pod kątem potrzeb placówki;
  • optymalnie wykorzystać dotychczasowe doświadczenia i kwalifikacje nauczycieli do podnoszenia jakości pracy placówki;
  • pełnić nadzór pedagogiczny;
  • wypracowywać i wdrażać system motywowania i nagradzania ukierunkowany na docenianie nauczycieli twórczych i ambitnych;
  • planować posiedzenia rady pedagogicznej według planu dostosowanego do potrzeb przedszkola, jego specyfiki oraz stylu rady pedagogicznej;
  • organizować wewnątrzprzedszkolne doskonalenie nauczycieli;
  • dbać o właściwe relacje interpersonalne w gronie pedagogicznym.

Bardzo ważna jest atmosfera panująca w placówce. Atmosfera każdej placówki budowana jest pośrednio przez dyrektora, a bezpośrednio przez członków rady pedagogicznej. Stawiamy na wzajemne wspieranie się nauczycieli, wewnętrzną harmonię działań czyli na czynniki budujące dobra atmosferę w placówce. Niezmiernie ważne jest zapewnienie wychowankom w przedszkolu bezpiecznych warunków zarówno w budynku jak i poza nim (ogród przedszkolny, wycieczki).

Współpraca z rodzicami i środowiskiem

„Efektywna współpraca zespołowa nie powstaje w cudowny sposób. Tworzy ją postawa uczestników zespołu skłonna do współpracy.” D. Carnegie

Rodzina i przedszkole to środowiska, które w bardzo szczególny sposób oddziałują na dziecko. Nie ma harmonijnego i wszechstronnego rozwoju dziecka bez ścisłej współpracy tych środowisk. Podstawą dobrej współpracy przedszkola z rodzicami jest przede wszystkim dostrzeżenie w nich przyjaciół i współpartnerów w wychowaniu dziecka. W myśl powyższej sentencji deklarujemy otwartą postawę i szczerą chęć współpracy z rodzicami i ich organem Radą Rodziców. Podejmując współpracę z rodzicami oferujemy: otwartość, wyrozumiałość, tolerancję, wrażliwość, umiejętność uważnego słuchania i negocjowania, zaangażowania, odwagę i spokój. Ponadto poważnie traktujemy opinie i wnioski rodziców.
Rodzice mają prawo do wyrażania opinii;

  • tworzymy warunki do współdecydowania, dzięki czemu staną się sojusznikami działań dyrektora i nauczycieli;
  • pragniemy, aby przez uczestnictwo w podejmowaniu ważnych decyzji czuli się dowartościowani, docenieni i odpowiedzialni za to, co się dzieje w przedszkolu;
  • systematycznie będą zapoznawani z osiągnięciami dzieci.

Z pośród wielu metod i form współpracy z rodzicami preferujemy:

  • dni otwarte ;
  • rozmowy indywidualne;
  • zebrania grupowe;
  • uroczystości przedszkolne;
  • zajęcia otwarte z czynnym udziałem rodziców;
  • kącik dla rodziców z bieżącymi informacjami;
  • wydawanie gazetki przedszkolnej;
  • pozyskiwanie informacji od rodziców poprzez ankiety w celu monitorowania pracy z dziećmi;
  • współpraca z rodzicami dzieci wymagających indywidualnej pracy korekcyjno-wyrównawczej.

Dobrze zorganizowana współpraca z rodzicami przynosi efekty w postaci:

  • pozyskania informacji o dziecku;
  • bliższego poznania rodziców;
  • zdobycia wzajemnego zaufania oraz działania w miłej i serdecznej atmosferze;
  • pomocy rodziców i podejmowania działań na rzecz przedszkola, a wszystko to z myślą o dziecku, które zarówno dla rodziców jak i dla przedszkola jest najważniejsze.

Tylko wtedy, gdy przedszkole i rodzice ściśle ze sobą współpracują możliwe jest głębsze zrozumienie dziecka, stwarzanie optymalnych warunków do jego rozwoju oraz udzielanie mu pomocy.

Przez pryzmat współpracy z rodzicami dostrzegamy możliwości inicjowania wspólnych działań z innymi instytucjami. W swoich działaniach pragniemy współpracować z:

  • Urzędem Miasta – jako organem prowadzącym;
  • Kuratorium Oświaty – jako organem nadzoru pedagogicznego;
  • Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;
  • Młodzieżowym Domem Kultury;
  • Miejskim Ośrodkiem Kultury;
  • Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej;
  • Miejską Biblioteką Publiczną;
  • Policją;
  • Państwową Strażą Pożarną;
  • Państwową Szkołą Muzyczną I i II stopnia w Tomaszowie Maz.;
  • Towarzystwem Przyjaciół Dzieci;
  • Ośrodkiem Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych  w Tomaszowie Maz.;
  • innymi organizacjami lokalnymi ukierunkowanymi na pomoc dzieciom niepełnosprawnym.

Dobra współpraca z rodzicami i środowiskiem jest również skutecznym elementem promocji przedszkola.

Zarządzanie placówką

Budynek Przedszkola Nr 17 wymaga wielu prac remontowych, wynikających z bieżącej eksploatacji budynku. Wspólny kierunek działań dyrektora, organu prowadzącego, konserwatora zabytków pozwoli przywrócić budynkowi jego dawną świetność, a troska o godne i bezpieczne warunki do nauki i zabawy dla dzieci i miejsce pracy dla zatrudnionych tu pracowników jest rzeczą priorytetową. Zewnętrzny wygląd budynku to nie wszystko, ważne jest również jego wnętrze. Będziemy czynić starania w kierunku:

  • właściwego i racjonalnego wykorzystania istniejącej bazy materialnej przedszkola, konserwacja i dbanie o sprzęt stanowiący wyposażenie;
  • tworzenia warunków sprzyjających indywidualnemu rozwojowi dziecka, dostosowanych do jego potrzeb i możliwości;
  • doposażenia przedszkola w niezbędny sprzęt specjalistyczny, pomoce dydaktyczne;
  • uzupełniania biblioteki przedszkolnej w literaturę dla dzieci, rodziców, nauczycieli;
  • estetycznego i oryginalnego wystroju wnętrza przedszkola, które sprawi, że dzieci będą czuły się jak w domu.

Szczególną uwagę wokół budynku zwraca teren, który jest miejscem zabaw dla dzieci na świeżym powietrzu. Jest ciekawy, dający wiele możliwości do maksymalnego wykorzystania go. Pragniemy stworzyć ogród, który zasługiwałby na miano „Ekologiczny ogród przedszkolny” w pełnym tego słowa znaczeniu. Takie możliwości stwarza usytuowanie terenu przedszkola, z dala od ruchliwej ulicy, a sąsiedztwo ogródków działkowych pięknie się z nim komponuje. Mówiąc o ekologicznym ogrodzie konieczne jest doposażenie go w zabawki ekologiczne (piaskownice, huśtawki, zjeżdżalnie itp.), a nasadzenie różnych roślin, krzewów i drzew ozdobnych stanie się wspaniałą ścieżką ekologiczną, na której dzieci będą mogły obserwować świat roślin i zwierząt przez cztery pory roku. Rozmiary ogrodu pozwalają na zrealizowanie wielu pomysłów. Mamy na myśli zagospodarowanie powierzchni do zajęć plenerowych np. plastycznych oraz mini boiska do gier sportowych. Z biegiem czasu miejsca te mogłyby nabierać bardziej profesjonalnych kształtów. Aby te i wiele innych prac koniecznych pojawiających się na drodze zarządzania placówką zrealizować nieodzowne jest pozyskanie osób (w pierwszej kolejności rodziców), organizacji, firm i instytucji do niesienia pomocy i prac na rzecz poprawy warunków edukacji, wychowania, opieki i warunków pracy.

Koncepcja osiągnięcia wysokiej jakości świadczonych usług edukacyjnych, dobrej współpracy z rodzicami i środowiskiem, pozytywnego wizerunku placówki oraz podniesienie standardu miejsca pracy i pobytu dziecka wymaga od dyrektora i wszystkich pracowników placówki zgodnego współdziałania. O współdziałaniu można mówić tylko wtedy, gdy w placówce panuje miła atmosfera, sprawnie działa komunikacja interpersonalna między pracownikami. W tym zakresie ważne jest kształtowanie i zachowanie właściwych i przejrzystych relacji między pracownikami. Dyrektor będzie prezentować otwartą postawę wobec inicjatyw pracowników, wspierać kreatywność, wykazywać gotowość do dyskusji i dialogu, wywiązywać się z obowiązków wobec nich, dbać o godne warunki pracy oraz umożliwiać im przyjmowanie odpowiedzialności wynikających z delegowania uprawnień i zadań.

Będziemy dążyć do tego, aby placówka:

  • zgodnie współpracowała z organem prowadzącym i organem nadzoru pedagogicznego;
  • była przyjazna:
  • dzieciom, wywołując uśmiech na ich twarzach;
  • zadowolonym rodzicom;
  • pracownikom, z przyjemnością wykonującym swoją pracę.